- Vecka 28 -

Onsdag 24 november 2010

Idag går jag in i vecka 28, vilket känns helt overkligt... det är inte länge sedan jag väntade spänt på att passera vecka 12 och kunde pusta ut litegrann.
Nu väger hon ca. 1,1 kg och är 37,5 cm lång. 67% av graviditeten är avklarad och ja, det behövs väl inget mattesnille för att räkna ut att det då bara är 33% kvar att klara av :)
Jag har gått in i den sista tredjedelen av graviditeten, den tredje trimestern :)
Nu börjar det ju bli dags att tänka på allt man behöver inför bebisens ankomst. Jag skrev en lista för ungefär 2 månader sedan och än så länge har vi inte köpt något på den listan.
Barnvagn och bilbarnstol är någotsånär färdigt, har en bekant vi förmodligen ska köpa detta av i december men vi har inte tittat på sakerna ännu så helt färdigt är det inte. Spjälsäng med tillbehör har vi önskat oss i gemensam julklapp av mina föräldrar, så det tror jag vi får :) Men här har vi den lilla listan och jag är säker på att jag har missat något, men det får man ta som det kommer:

·         Barnvagn

·         Spjälsäng
madrass
sängkläder
kudde
täcke

·         Bilbarnstol

·         Babysitter

·         Bärsele

·         Babykläder 
ytterkläder 
mössa
vantar

·         Nappar

·         Nappflaskor

·         Salvor

·         Tvättlappar

·         Skötväska

·         (Badbalja+ badtermometer)+badolja



Vi fick se en förlossningsfilm på föräldragruppen igår, inte en såndär med en massa blodiga detaljer utan med mer fokus på värkarbetet och mamman. Ja, dom hade ju jävligt ont och jag vet ju att det kommer göra förjävla helvetes ont att föda barn, men trots att jag nu sett filmen och själv varit med på en förlossning så är jag fortfarande inte nervös. Jag är inte så dum att jag tror att smärtan inte kommer beröra mig, jag är inte gjord av sten och is, men eftersom det är ofrånkomligt att föda när man väl är gravid och valt att behålla barnet så känns det inte så otäckt. Jag har ju inget val utan får ta tjuren vid hornen när det är dags, jag har ingen möjlighet att backa mig ur förlossningen så man får göra det bästa av situationen. Sedan finns det ju så många olika smärtlindringar idag som är både effektiva och riskfria att jag knappast tänkter ha ondare än jag behöver. Man måste ju bygga upp lite självförtroende inför en sån sak, intala sig själv att man kommer klara av det galant, då är ju en hel del redan vunnet. Så "förlossning - hit me!" jag är inte rädd för dig ;)

Nu har Reine beordrat mig att jag inte får blogga på arbetstid, jag kläckte ju ur mig igår att vi ska städa här hemma idag, så nu är det dags att sätta igång.
Vi hörs,
Ciao!


What's your opinion?

Your opinion:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

My opinion:

Trackback
RSS 2.0