- MVC -

Tisdag 30 november 2010

Idag var det dags för rutinkontroll på MVC. Hon checkade blodtrycket, blodsockret, mätte magen, kände efter hur bebisen låg i magen och så lyssnade vi på hjärtljuden.
Mitt blodtryck hade ökat från 95/60 till 110/60 men det var fortfarande på en bra nivå, blodsockret låg precis som förra gången på 4,9.
Förra gången vi var där var för 4 veckor sedan, då låg SF-måttet (livmoderns storlek) på 23cm. Idag låg det på 28cm, den har alltså växt 5 cm på 4 veckor :)
Så lyssnade vi på hennes hjärta som slog starkt och friskt, lät mycket bra sa barnmorskan :)
Hon berättade att en del förstföderskors bebisar lägger sig redan nu tillrätta med huvudet ner mot förlossningskanalen, innan de blir för stora för att kunna vända sig obehindrat.
Hon trodde att det kunde vara det som hade gjort så ont i helgen, att hennes huvud tryckte mot nerverna nere i bäckenet och skapade den smärtan jag känt.
När hon kände på magen låg Ronja på längden med ryggen ut mot min vänstra sida, med huvudet neråt, så det kan ju stämma att hennes huvud trycker på nerverna.
Trollungen smet undan från den där doptonen, ville inte att vi skulle tjuvlyssna på henne inne i magen, så hjärtljuden försvann titt som tätt.
Nu ska vi börja gå på kontroller varannan vecka fram till förlossningen, något jag tycker är väldigt kul eftersom vi får lyssna på Ronja oftare på det sättet ;)

På eftermiddagen var vi på Föräldragruppen för att lära oss om amning och den första tiden med det nyfödda barnet. Fick se en film med en precis nyfödd bebis som låg på sin mammas bröstkorg och filmen visade att sökandet efter bröstet finns inbyggt hos bebisarna. Den började instinktivt söka efter mammans bröstvårta och efter en stund hittade bebisen bröstet, utan hjälp från mamman, och började amma. Hoppas verkligen att jag får amningen att fungera, det är ju så himla mycket bekvämare att ha maten med sig hela tiden än att behöva ta med flaskor och mjölkersättning vart man än ska.
Åh, jag kan knappt bärga mig tills vi får träffa vårt älskade barn för första gången. Hon är så efterlängtad att en fjärdedel vore nog, jag vill att tiden ska börja springa nu! :P

Imorgon ska vi bege oss till Kumla för att titta på barnvagn, bilbarnstol, badbalja och babysitter hos min arbetskamrat. Hoppas vi kan få det till ett bra pris för isåfall har vi ju ganska mycket färdigt, spjälsängen kommer ju senare. Sen är det ju nästan färdigt, om man bortser från skötbord och alla småsaker som ska köpas. Men det kommer och det hinns med, det är ju 2,5 månad kvar minst :)

Nu ska jag äta Fazers nya choklad med salta cashewnötter i, hoppas den är god :)
Ciao!

What's your opinion?

Your opinion:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

My opinion:

Trackback
RSS 2.0