- Barbamamma -

Torsdag 25 november 2010

Är väldigt nöjd med min insats i städningen igår, nu är det så rent och fint här hemma att man knappt vågar röra sig. Men katterna vet hur man ska råda bot mot en för ren lägenhet, man gräver bara litegrann i en blomkruka och vips så ligger det jord på mattes nystädade golv. Och varför inte spy upp den dyra maten vi nyss fått av husse, kanske på badrumsmattan? Eller så glömmer vi bort att man ska bajsa i kattlådan och bajsar utanför på den nyskurade badrumsgolvet istället.
 Ja, alla dessa grejer har kissarna haft för sig sedan vi blev färdiga med städningen, sånt som dom aldrig gör annars.
Dom känner sig kanske mer hemma när det ligger en dammtuss här och där, därför måste dom stöka ner litegrann. Men jag är inte bitter ;P

Nu tycker jag magen växt massor sedan helgen, jag kanske är lika blind nu men i mina ögon är den större än sist jag fotograferade den.
Jag har märkt att hon ligger på sidan i magen, i höjd med naveln, hela tiden... tycker inte hon verkar ligga med huvudet eller fötterna uppåt eller neråt i magen alls, utan växlar bara mellan att ha huvudet åt höger och vänster i magen. Jag känner livmoderkanten precis under revbenen, så man tycker ju att hon borde utnyttja allt utrymme hon har därinne, men det verkar inte hon tycka. Jag hoppas det är normalt att en del bebisar ligger lågt i magen och en del håller sig högre upp. Jag ska väl bara vara glad att hon inte trycker upp lungorna och magsäcken i halsen på mig, men för att vara på den säkra sidan ska jag fråga BM nästa vecka om det är normalt eller ej.
Hennes placering gör att magen är jättebred men inte så putande, eller hur jag ska förklara. Framifrån ser jag höggravid ut medan jag från sidan ser ut att vara omkring vecka 28...
 Än sålänge inga groteska bristningar på magen, dom jag har vid höfterna har jag haft i många år så dom räknas inte.

Nu har jag gått upp knappt 4kg sedan jag blev gravid, man tycker ju magen ser ut att väga mycket mer men den gör tydligen inte det. Jag ska ju tacka alla högre makter att jag inte lagt på mig så mycket, för alla som varit gravida och även andra som är lite insatta vet ju att det inte bara är bebisens vikt man lägger på sig när man är gravid. Det är ju extra mycket blod i kroppen, mer vätska, man lagrar fettdepåer lite överallt, tuttarna blir tyngre, livmodern och fostervattnet lägger ju också till en del på vikten. Men jag har väl haft tur som inte växt åt alla håll och kanter, det skulle ju bara bli jobbigt att bli av med allt överblivet fett efter förlossningen.

Min foglossning är inte snäll mot mig, inte alls. Ibland kan jag inte gå normalt eftersom det värker och hugger i benet vi kvinnor har mellan benen - venusberget- som det kallas ibland. Det känns som det har gått av på mitten och delat på sig... det är allt annat än skönt och jag är så glad att jag blev sjukskriven såpass tidigt från jobbet eftersom tunga lyft gör det värre. Alltså hade jag nog haft ännu ondare om jag fortsatt jobba. Men ryggen och höfterna sa ifrån och därför kunde jag inte fortsätta bära 150-200 paket på upp till 35kg om dagen.

Nu ska jag sluta spotta ur mig en massa ord och istället försöka komma på vad man ska göra av den här dagen.
Vi hörs,
Ciao!

What's your opinion?

Your opinion:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

My opinion:

Trackback
RSS 2.0