- Groddar -

Fick någon idé att jag skulle grodda lite Mungbönor som jag har haft stående i skafferiet sedan urminnes tider, eller ja sedan jag flyttade hit i allafall. Så jag gick in på nätet och kollade hur man gör dom där nyttiga och goda groddarna.


---------------------------------------------------------------------------------------
Groddar är sprängfyllda med protein,
mineraler,
spårämnen,
vitaminer,
fibrer,
antioxidanter
och nyttiga fetter.

Grodda mungbönor

Mungbönan innehåller 15 - 25% protein.
Groddarna är rika på kalcium, flera aminosyror, A-vitamin, E-vitamin och C-vitamin.

Hur groddar man?

För stora frön, bönor och linser groddar man enligt nedan:

  1. Skölj noga.
  2. Lägg dem i en burk med lock.
  3. Häll över vatten. 
  4. Sätt på locket.
  5. Låt stå över natten på en mörk plats.
  6. Häll av vattnet och skölj flera gånger.
  7. Häll av överblivet vatten så att det bara är fukt i burken.
  8. Sätt på locket.
  9. Fortsätt att skölja två gånger dagligen tills dess att groddarna är klara.

Det tar cirka 3 - 7 dagar beroende på sort innan groddarna är färdiga.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jaa, så får vi väl se om jag lyckas med det här projektet. Älskar ju groddar, att jag inte kommit på detta tidigare?
Jaja, nu har jag i allafall satt igång processen nu är det upp till bevis mina vänner : )
Jag kan ju bara säga att det här är ett enormt bevis på hur uttråkad jag är :S

Tills vi hörs igen,
Ciao!


What's your opinion?

Your opinion:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

My opinion:

Trackback
RSS 2.0