- When the rain begins to fall -

Onsdag 26 november 2008

Om jag var nära att åka i diket igår, så var det ingenting mot vad som hände idag.
Jag fick köra en lite annorlunda körning mot vad jag brukar, fick åka upp till ett ställe ovanför Kopparberg, Storå, Stråssa och Gusselby utöver Lindesberg alltså.

När jag var klar i Stråssa och påväg ut kom det en skylt som det stod "Gusselby 12" på.
Vad bra då slipper jag åka ut till R50 igen då, tänkte jag..
Först och främst såg vägen bra ut, inga problem alls..
Men efter några hundra meter insåg jag mitt misstag, det var packad och lös snö över hela vägen, den var kurvig och backig hela tiden och såpass smal att jag inte kunde vända någonstans.. så det var bara att fortsätta i typ 40 där det gick men hastigheten var nog runt 20 mestadels... så kom jag uppför en backe som sedan sluttade väldigt brant nedåt och jag satte foten lite lätt på bromsen för att inte börja sladda, vilket jag hade gjort om jag tvärnitat.. i nedförsbacken kom det en svag kurva och bakom den kurvan kom det en jättesnäv vänsterkurva... SHIT!
Plötsligt sliter snön tag i bilen och det djupa diket som fanns till höger om vägen kom bara närmre och närmre...
I panik ställer jag mig såklart på bromspedalen och bilen bara skenar fortare och fortare nedför backen och mot kurvan och diket...
När jag kände att bilen nästan vägde över åt höger, ner mot diket, vaknade jag äntligen upp ur handlingsförlamningen och rattade bilen åt vänster, PRECIS i sista sekund... Jag var så paralyserad att jag inte märkte att bromspedalen pulserade och att det alltså satt ABS-bromsar på bilen, vilket jag inte visste innan....
Och det var inte förrän jag klarat mig ur den hemska situationen som jag insåg att jag gallskrikit NEEEEJ HEEEELVEEEEETEEEE, hela tiden....
Hade det inte suttit ABS-bromsar på bilen hade jag nog inte suttit här nu.. för då hade det ju inte hjälpt hur mycket jag än styrde bilen åt vänster, för hade jag släppt bromsen hade jag ändå hamnat i diket.
Jag kan ju säga att jag var osäker på om jag hade pissat på mig av skräck också, men det hade jag naturligtvis inte..haha
Det är ju inte KLOKT att dom inte sandar såna vägar, helt jävla otroligt faktiskt.
Jag tänker aldrig aldrig aldrig mer åka den vägen.

Bortsett från bergen och att backen inte var såhär lång, så såg vägen ut ungefär såhär, men med en vänsterkurva nedanför...

Imorgon börjar jag klockan 7. Klockan är ställd på 05.45 och här sitter jag och skriver blogg, prima Rebecka.
Vi får la se hur det går att komma upp imorgon, får nog ställa alla klockor och alarm jag har :P

Godnatt,
Ciao!

What's your opinion?
Postat av: sarina

kom till kåren ikväll!

2008-11-28 @ 07:50:10

Your opinion:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

My opinion:

Trackback
RSS 2.0