- Jordgubbar & Skitsnack -

® Smulpaj

Bestämde mig för att plocka fram den sidan av mig som älskar att överraska,
jag tror inte det finns något roligare än det :D
Brukar alltid försöka överraska folk, tex mina föräldrar...
Säga; Nej tyvärr, min bil gick inte igenom besiktningen... och sen plocka fram pappret och överraska dom med att det gjorde den visst..
Nu till dagens överraskning; har bakat smulpaj med jordgubbar som jag ska bjuda Mia på.
Hon har ingen aning om det och hon kommer bli väldigt överraskad.
Tror nog aldrig jag har bjudit hem henne på mat, ganska svårt är det ju eftersom hon är vegetarian,
men jorgubbspaj är ju vegetariskt så då funkar det ju prima : )
Hoppas det blir gott bara, väntar på att hon ska ringa och säga att hon är påväg så jag kan ställa in den i ugnen.



Mmm.. : )

Jordgubbspaj


Du behöver

(Receptet är för 4-6 personer.)

  • 125 gram smör (eller margarin)
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 3-4 deciliter jordgubbar färska eller frysta
  • Potatismjöl

Gör så här

Sätt ugnen på 200-225 grader.

Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa.

Smöra en ugnssäker form.

Lägg i jordgubbarna och sockra lite lätt.

För att få en fastare paj kan du även strö över lite potatismjöl. Smula sedan mjölblandningen över bären och sätt in pajen i ugnen i cirka 20 minuter.

Servera med vaniljsås, glass eller grädde efter eget tycke.

Hoppas det ska smaka : )

Ciao!

What's your opinion?

Your opinion:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

My opinion:

Trackback
RSS 2.0